Pages

Friday 10 January 2014

Puding Kasih Bertaut

Assalamualaikum w.b.t.
Puding kasih bertaut ni saya buat untuk di bawa ke kenduri kahwin kawan pada minggu lepas. Biasalah kan cuti² sekolah ni, ramai orang nak membina masjid... alhamdulillah! benda baik jangan ditangguhkan. Pada bujang² di luar sana, kalau dah mampu dari segala segi, jangan tunggu lama², cepat²la hantar rombongan meminang ke rumah keluarga tersayang. Menangis syaitan ni bilamana tahu anak Adam nak menghalalkan hubungan teruna dara ni. Sekarang, mari kita tengok bahan²nya pula.
PUDING KASIH BERTAUT
Bahan A
5 gm konnyaku jelly powder (1 paket = 10gm)
½ cawan gula pasir
300ml air
200ml santan
1 biji telur
1 sudu teh sirap ros + pewarna merah
1 sudu teh perisa pandan + pewarna hijau
1 sudu teh lemon paste + pewarna kuning
Bahan B
5 gm konnyaku jelly powder (1 paket = 10gm)
¼ cawan gula pasir
500ml air
50gm gula melaka
1-2 helai daun pandan, disimpul

LANGKAH² PENYEDIAAN
1. Bahan A: Masak air di dalam periuk hingga mendidih. Satukan jelly powder & gula pasir. Kacau rata. Kemudian masukkan ke dalam periuk berisi air tadi. Kacau rata. 
2. Pecahkan telur ke dalam santan & kacau rata. Tuang ke dalam periuk berisi larutan jelly powder tadi & kacau sebati. Terus dikacau sehingga larut & mendidih dengan api perlahan.
3. Tapiskan adunan & bahagikan kepada 2 atau 3 bahagian. Letakkan perisa & pewarna kesukaan. Kemudian tuangkan ke dalam cetakan kesukaan ataupun boleh juga dibiarkan mengeras & potong kepada kiub² kecil. Saya menggunakan cetakan (seperti di gambar).
4. Bahan B: Masak air di dalam periuk bersama daun pandan hingga mendidih. Satukan jelly powder & gula pasir & tuangkan ke dalam periuk berisi air tadi.
5. Tambahkan gula merah (jika suka), kacau rata. Masak hingga gula larut & mendidih. Angkat & tapiskan adunan ke dalam bekas yang berisi cetakan agar² tadi. Biarkan adunan sejuk dahulu baru dimasukkan ke dalam peti sejuk.
ini untuk potluck di pejabat
Selamat mencuba!! 

No comments:

Post a Comment