Pages

Sunday 12 January 2014

Petua Di Dapur

Assalamualaikum w.b.t.
Bersua lagi kita. Hari ni 12 January 2014, hari cuti bagi saya... dan ibu² lain yang bekerjaya. Emmm...okey, hari ni saya nak kongsi petua² di dapur. Petua² di bawah ni saya dah cuba semuanya, Alhamdulillah... berkesan. Bila dah berkesan, marilah kita kongsikan benda² baik ni. Rugi tak kongsi ramai² benda baik ni.

PETUA DI DAPUR

1. Ikan Tetap Segar: Siang ikan & buangkan isi perut & insangnya. JANGAN dicuci. Bungkus menggunakan kertas surat khabar & masukkan ke dalam plastik. Lipat kemas² & simpan dalam peti sejuk. Lagi bagus kalau ikan besar tu, kita asingkan  seekor².

2. Ikan/Ayam Tidak Melekat Ketika Menggoreng: Pastikan minyak betul² panas, baru masukkan ikan/ayam. Caranya, renjiskan sedikit air ke dalam minyak & tunggu segingga hilang bunyi desir. Itu menandakan minyak sudah betul² panas. Pastikan minyak menutupi ikan/ayam tersebut. Boleh juga letakkan sekeping asam gelugur.

3.  Buang Tulang Ikan Terubuk/Parang: Pegang bahagian ekor & kepala ikan. Tarik arah bertentangan sehingga terdengar bunyi berderap. Kemudian baru dipotong ikan tersebut kepada kepingan kecil.

4.  Merangupkan Ayam Goreng: Gaulkan ayam dengan garam & kuniyit ataupun apa² bahan perapan. Kemudian tambahkan sedikit tepung sagu pada ayam tersebut & gaul sebati. Kemudian bolehlah digoreng dalam minyak yang penuh. Enak!!!

5.  Hilangkan Bau Hanyir/Lendir Ikan Sungai: Ikan sungai atau ikan air tawar sememangnya mempunyai bau yang agak kuat jika tidak kena cara membersihkannya. Untuk menghilangkan bau hanyir, carik²kan daun serai & gaulkan bersama asam jawa. Tambahkan sedikit air. Ramas²kan di badan ikan & biarkan sebentar. Bilas bersih & bolehlah digunakan untuk memasak.

6. Kurangkan Masin Kari/Sup: Ambil sebiji kentang (bergantung pada tahap kemasinan, lebih masin lebih banyak kentang digunakan), kupas, bersihkan & di belah dua. Masukkan ke dalam kari/sup yang terlebih masin tadi. Kentang ini akan menyerap rasa masin dari kasi/sup tadi. Ada juga petua yang menggunakan daun pisang. Daun pisang dicuci bersih & masukkan ke dalam masakan.

7. Agar Ikan Keli Cepat Mati: Masukkan ikan keli ke dalam bekas tanpa air. Masukkan segenggam garam kasar ke dalam bekas tersebut. Biarkan seketika.

8.  Cara Mudah Kupas Kulit Udang: Adakalanya udang yang disimpan lama agak susah untuk dibuang kulitnya. Ambil sedikit garam & masukkan ke dalam bekas berisi air. Gaul sebati & masukkan udang. Rendamkan selama 10-15 minit. Kemudian kupaslah kulitnya.

9. Kurangkan Masin Ikan Masin: Rendam ikan masin dalam air basuhan beras. Biarkan seketika. Kemudian bilas bersih & sedia untuk digunakan.

10. Menghilangkan Bau Hanyir ikan Patin: Basuh ikan dengan air beras yang dicampur dengan asam jawa. Rendam seketika. Bilas denga air hingga bersih & sedia untuk digunakan.

No comments:

Post a Comment