Pages

Friday 11 October 2013

Kek Lapis Blueberry-Cheese

Assalamualaikum w.b.t.
Hari ni saya nak share resepi kek lapis blueberry cheese. Sedap!!!!!...Tak rugi mencuba. Saya dapat resepi dari blog BroRozzan. Saya suai-rasa kek ini ikut citarasa saya. 

KEK LAPIS BLUEBERRY CHEESE
450 gm mentega (saya guna SCS)
250 gm cream Philadelphia cheese
1 sudu besar ovalette 
160 gm gula halus
10 biji telur ayam
220 gm susu pekat manis (saya kurangkan ke 200 gm)
300 gm tepung Hong Kong
100 gm horlick
250 gm blueberry pie filling (saya guna  ± 350 gm)
sedikit pewarna ungu (saya omit)
1 sudu teh esen blueberry (opt) (saya omit)

LANGKAH² PENYEDIAAN
1.  Sediakan loyang 9" x 9" x 3". Griskan dasarnya & alas dengan kertas kek. Panaskan oven padu suhu 180°C.
2.  Pukul sebati mentega, cream cheese & ovalette. Masukkan  gula sedikit demi  sedikit & terus pukul hingga kembang.
3.  Masukkan telur sebiji demi sebiji & pukul lagi hingga kembang & gebu. Perlahankan speed & masukkan susu manis. Pukul sebentar. Masukkan tepung Hong Kong & horlicks. Gaul rata.
4.  Ambil 5 sudu besar adunan & ratakan dlm loyang. Bakar dgn api atas bawah sehingga masak ± 7 minit. Keluarkan dan ulang proses yang sama sehingga habis.
5.  Untuk lapisan kedua hingga akhir, gunakan api atas (grill) sahaja. Setiap lapisan genap, picitkan secara rambang blueberry pie filling. Buat sehingga habis. Bagi lapisan terakhir, gunakan api atas & bawah ~ 10-15 minit. 
6.  Biarkan sejuk sepenuhnya sebelum dikeluarkan dari acuan kek.
 

No comments:

Post a Comment