Pages

Thursday 28 August 2014

Suatu Ketika Dahulu

Assalamualaikum w.b.t.

Malam ni nak bercerita pasal alat-alat hiburan lama, sekitar tahun 70an & 80an... mungkin juga awal 90an. Di alaf baru memang payah nak jumpa dah benda-benda macam ni.

 "Lesen televisyen(atau lesen penerima penyiaran) ialah lesen rasmi yang wajib dipegang oleh sesiapa yang menerima siaran televisyen (dan adakalanya juga radio) di sesetengah negara, sebagai satu bentuk cukai sandaran bagi membiayai penyiaran awam, sekaligus membolehkan penyiar awam menyiarkan rancangan tanpa atau dengan sedikit dana dari iklan" - sumber wikipedia.


Masih ingat dulu waktu TV & Radio dikenakan yuran tahunan. Mula-mula RM12.00 (tapi pada masa tu tak guna RM guna sign dollar - $12). Ha..macam gambar kat bawah ni. Tapi kalau tak silap pada tahun 80an/90an, bayaran dinaikkan ke $24.00.

 
 lesen-tv
Akhirnya lesen Radio & TV dimansuhkan pada tahun 1999. Cukai dibiayai oleh kerajaan sepenuhnya. 

Sebenarnya bila bercerita pasal lesen ni, teringat cerita zaman dulu-dulu, kenangan bersama arwah ayah saya. Keluarga kami pada masa tu, tak mampu macam sekarang ni.. Alhamdulillah. Jadi ada masanya kami tak mampu nak bayar lesen Radio & TV tu. Biasanya bila ada pegawai yang datang memeriksa, arwah ayah akan membungkus radio dengan kain & letakkan di atas pokok para di belakang rumah (masa tu kami ada radio saja). Bila pegawai tu dah sampai di Pekan Mahang, nanti pasti akan ada seseorang akan naik motor & terus bagitau orang kampung yang ada pegawai nak pereksa lesen Radio & TV. Masa tu, cepat-cepat arwah ayah saya akan bungkus radio & letak di atas pokok para... dengan pesanan kepada kami semua, kalau pegawai tu tanya ada radio ker tak, cakap tak ada. Bila dikenang-kenangkan kembali, lucu pun ada, sayu pun ada... haish.... Ni ha gambar radio yang sama macam arwah ayah punya.
old radio by siemens by matteo86.. Radio ni pakai bateri. Masa tu yang ada cuma bateri cap badak, warna kuning. Masukkan 4 biji kat belakang tu, tahanla 3-4 hari kalau jarang2 mendengarnya. 


Pada hujung 70an kot.. kami beli peti televisyen yang ada pintu tu. Macam ni haaa...
 Nak tukar channel kena pusing tombol besar tu. Butang2 kecil kat bawah tu untuk adjust colour, bright or dark.....
 Ini gambar penuhnya. TV dulu amat mahal harganya. Berbeza dari sekarang LCD tv pun baru seribu-dua ribu.

Sekarang ni kita dah tak perlu bayar yuran untuk lesen Radio & TV, cuma siaran berbayar Astro & internet & macam2 lagi. Kita pun boleh download dari internet untuk tengok filem2 kesukaan. Masa bergerak pantas hinggakan sekarang i semuanya dihujung jari saja.

No comments:

Post a Comment