Pages

Thursday 23 January 2014

Lompat Getah a.k.a. Zero Point

Assalamualaikum w.b.t.
Bersua lagi kita di alam maya ini. Hari ni saya nak cerita pasal permainan lagi. Sebenarnya budak² dulu kreatif, lasak & innovative jugak. Iyerlah, dari benda² di sekelilingnya saja, dia dapat create macam² permainan. Contohnya, biji getah boleh digunakan untuk laga getah atau biji congkak, isi biji getah tu pulak boleh dibuat umpan ikan. Dulu abang² saya pernah membuatnya. Tin² susu buruk dibuat permainan baling tin dengan selipar. Begitu juga dengan tempurung kelapa, dijadikan jalan atas tempurung. Sama juga dengan upih pinang. Tapi hari ni saya nak cerita pasal permainan lompat getah a.k.a. zero point. Caranya kita cuma sambung²kan getah (lihat gambar 1) hingga mencapai panjang yang dikehendaki & disimpul mati hujungnya agar tidak terburai. Kalau dulu² lepas ayah beli barang, mulala himpun getah² ni. Siap janji dengan kawan² lagi, pakat² himpun & sambung²kan nanti.
Getah yang telah disambung²
Permainan ini memerlukan sekurang²nya tiga orang pemain atau berkumpulan. Kalau berkumpulan ianya dimulakan oleh 'Ibu' & diikuti oleh 'anak²'. Jika 'anak' melanggar giliran semua ahli akan 'mati' & giliran kumpulan lawan pula. Dua orang akan ditugaskan memegang hujung getah, sementara yang lain akan melompat melepasi getah tersebut mengikut paras yang telah ditetapkan. Sesiapa yang tinggi merupakan bonus baginya. Paras bawah sekali (pijak getah dengan tapak kaki), paras lutut, paras paha, paras pinggang, para ketiak, paras bahu, paras telinga, paras kepala & terakhir sekali paras angkat tangan. Bagi menetukan giliran siapa yang bermain dulu, boleh gunakan cara lam lam lip tam plom ataupun cabut lidi. Kalau berpasukan 'ibu'nya sahaja akan menjadi wakil pasukan.

Tahap 1 - Pijak Getah Dengan Tapak Kaki: Peserta akan melompat getah tersebut. Yang ini mudah saja. Semua yang melompat akan menyebut zero point. Pastikan tidak menyentuh getah itu, jika tersentuh semuanya kan 'mati'.

Paras 2 - Lutut: Melakukan proses yang sama. Ini  tahap paling senang juga. 

Tahap 3 - Paras Paha: Peserta akan melompat melepasi getah. Kalau tersangkut, gagal.


Tahap 4 : Paras Pinggang
Tahap 4 - Paras Pinggang: Peserta akan melompat melepasi getah. Tahap ini, jika tersentuh getah, masih boleh teruskan permainan. Tahap ini & seterusnya masih tidak 'mati' sekiranya tersentuh getah.

Tahap 5 - Paras Ketiak:  Agak mencabar kerana ketinggian makin bertambah.
Tahap 6: Paras Bahu

Tahap 6 - Paras Bahu: Peserta dikehendaki melompat melepasi getah tersebut. Jika tersangkut, gagal.

Tahap 7 - Paras Telinga/Mata: Juga masih melakukan perkara yang sama. Kena lompat melepasi getah tersebut. Ataupun boleh tiru gaya seperti dalam gambar. Tapi mesti berhati² kalau² getah terlepas terkena mata.

Tahap 8 - Paras Kepala: Ambil jarak & lompat setinggi boleh. Ataupun boleh juga dengan jatuhkan tangan di atas lantai & cangkuk getah dengan hujung jari.


Tahap 7: Paras Telinga

Tahap 9 - Melepasi Kepala: Luruskantangan & getah dihujung jari. Peserta kena melompat melepasinya. Biasanya kalau tinggi macam ni, peserta akan guna cara jatuhkan tangan di lantai & cangkuk getah dengan hujung kaki. Tahap ni agak mencabr & kerana itu peserta biasanya diberi peluang sebanyak tiga kali.
Tahap 8: Paras Kepala

Tahap 9: Luruskan Tangan








Huruf Z & C Pada Paras Pinggang: Melompat pada paras pinggang sambil menutup mata. Jika ada pemain yang 'mati' pada paras yang sebelum ini, pemain boleh di'hidup'kan kembali jika ada pemain dari pasukan yang sama membuat satu laompatan lengkap untuknya (bilangan mengikut persetujuan kedua² pasukan). Ini merupakan penamat pada pusingan pertama.

Sesungguhnya permainan dulu² memang menyihatkan. Berlari, melompat, kejar-mengejar & macam² lagi. Bila terkenang-kan suasana yang begitu, kenangan lama mengimbau kembali. Tersenyum sendiri. Oh..indah sungguh alam kanak². Tapi sayang takkan berulang lagi. Sekarang ni, dah payah nak jumpa permainan² macam ni. Budak² sekarang lebih mengenali Xbox, PS3 & sebagainya.
Credit: Gambar² semua dari internet/google

No comments:

Post a Comment