Pages

Wednesday 27 August 2014

Puding Laici Nenas

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ni saya nak share resepi Puding Laici & Nenas. Satu kombinasi yang sedap, masam + manis = sedap. Tambahan pula setelah disejukkan...wallaaa!!!! Boleh juga di makan dengan puding kastad. Tapi...saya makan begitu saja. Kalau tak suka tepung kastad, abaikan saja.

PUDING LAICI NENAS
Bahan A: Lapisan Laici
10gm agar² serbuk + 180gm gula pasir, digaul rata
750ml air kosong
1 tin susu cair
1 tin laici, dimesin hancur
Bahan B: Lapisan Nenas
10gm agar² serbuk + 180gm gula pasir, digaul rata
800ml air kosong
1 tin susu cair + 3/4 cawan tepung kastad, sebatikan
1 tin nenas bulat/kiub (kisar separuh)
ciri merah utk hiasan (opt)
 
LANGKAH² PENYEDIAAN
1. Bahan A: Didihkan air dalam periuk. Masukkan campuran gula & agar². Kacau rata hingga agar² larut dalam air (sekiranya  menggunakan agar² tali, masakkan agar² tali dengan air sehingga larut, baru masukkan gula). 
2. Kemudian masukkan susu cair, seterusnya masukan laici yang dimesin tadi. Kacau sekata. Tuangkan ke dalam bekas & biarkan keras sedikit.
3.  Bahan B: Didihkan air dalam periuk. Masukkan campuran gula & agar². Kacau rata hingga agar² larut dalam air. Masukkan nenas kisar & isinya sekali. Kacau rata.
4. Kemudian tapiskan campuran susu cair & tepung akstad tadi. Kacau hingga adunan agak pekat/letupan kecil.
5. Tuangkan perlahan-lahan ke atas adunan laici tadi. Sebelum tuang, carik²kan permukaan laici tadi dengan garpu. Tujuannya supaya adunan nenas tadi melekat elok.
6. Tips: Sekiranya menggunakan nenas tin yang bulat, letakkan atas sekali & di bulatannya diletakkan ceri. Kalau suka boleh sedikan kuah kastad. 
7. Kuah Kastad: Dengan api perlahan, masakkan 1 tin susu cair, 2 gelas air  & 5 sudu besar gula hingga larut. 1 sudu besar tepung kastad dibancuh dengan sedikit air & masukkan ke dalam adunan & kacau rata. Tambahkan sedikit garam. Kacau lagi hingga kuah mendidih. Angkat & biarkan sejuk sebelum dimasukkan ke dalam peti ais. 
8. Cara Menghidang: Masukkan 1 tin fruit cocktail & ketulan air ke dalam kuas kastad tadi. Potong puding tadi & masukkan ke dalam mangku. Siramkan dengan kuas kastad. Serve. Sedap...

No comments:

Post a Comment