Pages

Monday 16 December 2013

Puding Kasih Mini

Assalamualaikum w.b.t.
Puding kasih mini sebab dibuat dalam bekas² kecil. Kalau nak buat dalam bekas besar pun boleh, yang selalu dipanggil puding kasih bertaut. Ini saya buat dengan Miss 13 (anak saya). Dia tolong tuang dalam bekas kecil² ni. Kerja² remeh kita bagi anak² buat..:).
PUDING KASIH MINI
Bahagian Santan
500ml air
500ml santan pekat
*1 paket (10gm) agar² konniyaku
*220gm gula pasir
*digaul rata
pewarna kesukaan
Bahagian Biasa/Jernih
1000ml air
*1 paket (10gm) agar² konniyaku
*220gm gula pasir
*digaul rata
sedikit gula merah (opt)


LANGKAH² PENYEDIAAN
gambar 1
1. Bahagian Santan: Jerang air dalam periuk hingga mendidih. Masukkan campuran agar² dgn gula tadi. Kacau rata (perlu dikacau cepat², untuk mengelakkan agar² dari berketul). Masukkan santan & kacau lagi. Biar mendidih sekejap.
2. Bahagikan adunan kepada 3 atau 4 bahagian & warnakan. Lebihkan bahagian santan/ putih susu & tuang ke dalam bekas kecil, dijadikan sebagai dasar. Bahagian lainnya diletakkan pewarna kesukaan. macam saya, saya hanya gunakan warna pink untuk bunga & hijau untuk daun.
3. Apabila bahgian santan/putih susu sudah beku, susun bunga & daun mengikut kreativiti sendiri (gambar 1)
gambar 2
4. Bahagian Jernih: Jerang air dalam periuk hingga mendidih. Masukkan campuran agar² dgn gula tadi. Kacau rata (perlu dikacau cepat², untuk mengelakkan agar² dari berketul). Masukkan sedikit gula merah (jika suka), biar mendidih sekejap. Tapiskan & tuang ke dalam bekas mini tadi (gambar 2). Biarkan beku & sejuk. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk. Siap.


Siap 
mmm...sedappp

No comments:

Post a Comment