Pages

Saturday 15 March 2014

Kuih Getas

Assalamualaikum w.b.t.
Hai...bersiaran lagi kita dari flourbasicblogspot. Macammana hari ni? Sihat semua. Hari ni hari cuti am, jadi ambil peluang ni untuk berehatlah yer...yang nak berjalan² pun ramai jugak tu. Saya pagi ni cuba buat kuih getas, rasanya kuih ni asalnya dari pantai timur sana kan..ini kali pertama saya mencuba ni. Resepinya agak senanglah jugak. Ni dalam kategori kalau buat pasti jadi ni.
KUIH GETAS
Bahan A
2 cawan tepung pulut
1 cawan tepung gandum
1½ cawan kelapa parut putih
sedikit garam
Bahan B
150ml air
Sira Gula
¾ cawan gula pasir
¼ - ½ cawan air

LANGKAH² PENYEDIAAN
1.  Satukan bahan A ke dalam mangkuk & gaul rata. Masukkan bahan B sedikit demi sedikit. Gaul rata. Uli sehingga menjadi doh yang lembut (macam adunan ondeh² buah melaka).
2. Kemudian, bulat²kan & leperkan sedikit. Kalau suka boleh tekan tengahnya dengan ibu jari, biar berlekuk sedikit. 
3. Panaskan kuali dengan minyak yang banyak. Goreng kuih tadi dengan api perlahan sehingga kekuning-kuningan/masak. Angkat & toskan.
4. Sira Gula: Masukkan gula & air ke dalam kuali. Nyalakan api & kacau sehingga adunan menjadi likat. Padamkan api. Masukkan kuih tadi & gaul rata sehingga sira gula tadi menjadi kering keputih-putihan. Angkat & bolehlah dihidangkan.
5. Note: Kuih ni gulanya agak terlebih. Lain kali kena kurangkan sikit gulanya. Kalau nanti saya buat saya updatekan yer.


No comments:

Post a Comment