Pages

Thursday 28 November 2013

Congo Bars

Assalamualaikum w.b.t.
Sekarang ni musim cuti sekolah kan, jadi stok makanan kena selalu ada kat rumah. Maklumlah kan...ada budak² ni... jadi balang² kuih, peti ais sentiasa kena ada benda untuk mengunyah. Lagipun, budak² ni kan, asyik lapar jer kan.... (ker anak I jer camtu..). Ok lah, apa² pun, semalam macam terlebih rajin sikit, lepas masak untuk dinner, terus sambung membaking pulak. I buat congo bars, sebenarnya tak pernah rasa lagi, jadi buatlah satu tray untuk merasa. Tengok dekat facebook/blog, ramai yang memuji akan kesedapan congo bar ini. Saya ambil resepi ni dari blog & saya ada olah sikit²... minta maaf yer pada tuan punya resepi.
CONGO BAR
Bahan A: Diayak
315gm tepung gandum/tepung redrose
2½ sudu teh baking powder
½ sudu teh garam halus
Bahan B
150gm butter
290gm gula perang (resepi asal 320gm)
3 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
Bahan C
220gm chocolate chip
1 cawan kacang pecan/badam/walnut/kekacang (opt)
Taburan (Optional)
kepingan badam
30gm chocolate chip

LANGKAH² PENYEDIAAN
1. Satukan butter & gula perang & kacau/putar biar sebati. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Putar lagi. Masukkan esen vanilla. 
2. Masukkan Bahan A sedikit demi sedikit. Terus putar, speed sederhana.
3. Akhir sekali masukkan Bahan C, kaup-balikkan dengan spatula sahaja. Biar bergaul rata.
4. Tuangkan adunan ke dalam tin pembakar (saya guna 10 x 12) yang telah digris dengan butter & dialas baking paper (baking paper biar terlebih dari loyang, supaya senang nak mengangkat congo bars nanti).
5. Bakar pada suhu 170°C selama 40-45 minit sehingga permukaan atasnya kuning keemasan. Hati² jangan sampai terlebih bakar.


No comments:

Post a Comment