Pages

Wednesday 9 October 2013

Puding Oreo

Assalamualaikum w.b.t.

Hari itu saya ada ternampak dekat satu blog, pemanis mulut yang nampak sedap sangat. Biasalah biskut oreo ni, boleh dipelbagaikan. Selain dari kek, coklat, celup dalam air susu, biskut oreo ni juga sedap kalau dibuat puding. Resepi asal dari sini. OK, mari kita semak bahan²nya.
PUDING OREO
1 paket / 10g serbuk agar²
750 ml air
160 gm gula
1 tin (400g) susu cair
¾ cawan serbuk milo (saya campurkan milo & serbuk koko)
1 bungkus (137 gm) biskut oreo, patah²kan sekali dgn creamnya


LANGKAH² PENYEDIAAN
1. Satukan serbuk agar² & air, masak sehingga larut (kalau agar² serbuk, satukan serbuk agar² dgn gula dahulu, baru masukkan ke dalam air & kacau rata).
2.  Masukkan gula & masak sehingga gula larut. Masukkan susu, kacau sebati & biar men-didih. Asingkan 2 cawan  ke dalam periuk lain & campurkan milo, kacau sebati.
3.  Tuang 1 cawan adunan milo ke dalam acuan (½ lagi campuran milo dibiarkan atas api paling kecil atau diletakkan di dalam periuk lain 'double boiler' supaya tidak membeku).
4.  Apabila permukaannya mengeras sedikit, tuang kesemua adunan putih tadi. Taburkan biskut oreo. Apabila permukaan putih mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum dimasukkan ke dlm peti sejuk.
5. Tips Untuk Melapis: Jangan tunggu sehingga lapisan membeku sepenuhnya sebab takut lapisan tidak melekat. Jika membeku semua, guris²kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterusnya. Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelumnya supaya ia melekat dgn baik.

No comments:

Post a Comment